For at blive optaget som Kunstner (aktivt medlem) i Højer Kunst og Kultur, skal ansøgningen igennen ekstren sencur.

Vi er så heldige at have Keramiker Helle Duus Weiss og Billedkunstner Pia Engman, som eksterne censorer.

Keramiker Helle Duus Weiss

Den erfarne keramiker Helle Duus Weiss lever professionelt af sin kunst med eget galleri i Roskilde, og er herudover repræsenteret på landets messer og censurerede udstillinger, ligesom hun det meste af året udstiller i kunstforeninger m.v.

 

Kunstneren arbejder til stadighed i en eksperimenterende og fornyende proces hvor hendes særkende er, at hun altid har prøvet sig frem, uden hensyn til gængse regler, hvilket gør hvert enkelt værk unikt.

 

Hendes alsidighed garanterer at der altid er noget nyt at se på i hendes galleri samtidig med at den tekniske dygtighed og faglige kompromisløshed går som en rød tråd gennem hele hendes værk. Æstetikken i både værk og galleri er i særklasse, hvorfor det er en nydelse at besøge hendes univers, hvad enten det er i fysisk forstand eller virtuelt.

 

Helle Duus Weiss har en stor kundekreds i såvel privat som offentligt regi, hvor hun er kendt og elsket for sine finurlige værktitler og humor, som med en tydelig sproglig dobbelttydighed inviterer publikum til at engagere sig.

 

Keramikeren arbejder gerne med temaer og opstillinger, evt. i samarbejde med andre kunstnere, så hendes kunst kan udfolde sig i mod- og medspil, og

ikke sjældent engagerer hun sig i et emne af mellem-menneskelig eller samfundsmæssig karakter, hvor værkerne kommenterer den virkelighed, vi lever i – som regel med et glimt i øjet!

 

Hendes inspiration fra samvær og idé-udveksling med andre mennesker omsættes til værker fulde af skønhed, humor og fantasi, og hendes kunst berører altid sjæl og hjerte.

 

Læs mere på www.hdw.dk - følg hende på Facebooksiden @Helle Duus Weiss

 

 

 

Billedkunstner Pia Engman

Pia Engman
 
Uddannet billedkunstner fra Ecole des Arts. Braine- l’Alleud, Belgien
 
Jeg arbejder konceptuelt med at undersøge erindringens potentiale og kraft.
 
"Når det private bliver alment. Dette kunne være definitionen på utallige romaner, digte, symfonier, film og kunstværker gennem tiden. Kunstneren har noget, der skal ud. Det er tvingende nødvendigt, ja, nogle gange drejer det sig bogstaveligt talt om liv eller død. Det er imidlertid først, når værket bliver alment tilgængeligt, når det fanger os og rører os, at det bliver interessant. Ellers forbliver det netop kun privat.
 
Pia Engmans malerier gengivet på den modsatte side har alle private oplevelser som udgangspunkt. Oplevelser, som vi forsøgsvis kan prøve at rekonstruere, men som vi får langt mere ud af ved at lade dem appellere til vores egen erfaringsverden, vores egne oplevelser og minder."
 
Tom Jørgensen, redaktør på Kunstavisen